ОБРАЗОВНИ СТАНДАРДИ ЗА ПРЕДМЕТ ГЕОГРАФИЈА
Разред: СЕДМИ
Редни број наставне теме |
Назив наставне теме |
Основни ниво |
Средњи ниво |
Напредни ниво |
1. |
Опште географске одлике Азије | Ученик/ученица:
ГЕ.1.4.2. именује континенте и препознаје њихове основне природне и друштвене одлике |
Ученик/ученица:
ГЕ.2.1.4. приказује понуђене географске податке: на немој карти, картографским изражајним средствима (бојама, линијама, простим геометријским знацима, симболичким знацима…), графиком, табелом и схемом
ГЕ.2.4.2. описује природне и друштвене одлике континената и наводи њихове географске регије
|
Ученик/ученица:
ГЕ.3.4.3. објашњава географске везе (просторне и каузалне, директне и индиректне) и законитости (опште и посебне) на ваневропским континентима и уме да издвоји географске регије |
2. |
Опште географске одлике Африке | Ученик/ученица:
ГЕ.1.4.2. именује континенте и препознаје њихове основне природне и друштвене одлике |
Ученик/ученица:
ГЕ.2.1.4. приказује понуђене географске податке: на немој карти, картографским изражајним средствима (бојама, линијама, простим геометријским знацима, симболичким знацима…), графиком, табелом и схемом
ГЕ.2.4.2. описује природне и друштвене одлике континената и наводи њихове географске регије |
Ученик/ученица:
ГЕ.3.4.3. објашњава географске везе (просторне и каузалне, директне и индиректне) и законитости (опште и посебне) на ваневропским континентима и уме да издвоји географске регије |
3. |
Опште географске одлике Северне Америке | Ученик/ученица:
ГЕ.1.4.2. именује континенте и препознаје њихове основне природне и друштвене одлике |
Ученик/ученица:
ГЕ.2.1.4. приказује понуђене географске податке: на немој карти, картографским изражајним средствима (бојама, линијама, простим геометријским знацима, симболичким знацима…), графиком, табелом и схемом
ГЕ.2.4.2. описује природне и друштвене одлике континената и наводи њихове географске регије |
Ученик/ученица:
ГЕ.3.4.3. објашњава географске везе (просторне и каузалне, директне и индиректне) и законитости (опште и посебне) на ваневропским континентима и уме да издвоји географске регије |
4. |
Опште географске одлике Средње Америке | Ученик/ученица:
ГЕ.1.4.2. именује континенте и препознаје њихове основне природне и друштвене одлике |
Ученик/ученица:
ГЕ.2.1.4. приказује понуђене географске податке: на немој карти, картографским изражајним средствима (бојама, линијама, простим геометријским знацима, симболичким знацима…), графиком, табелом и схемом
ГЕ.2.4.2. описује природне и друштвене одлике континената и наводи њихове географске регије
|
Ученик/ученица:
ГЕ.3.4.3. објашњава географске везе (просторне и каузалне, директне и индиректне) и законитости (опште и посебне) на ваневропским континентима и уме да издвоји географске регије |
5. |
Опште географске одлике Јужне Америке | Ученик/ученица:
ГЕ.1.4.2. именује континенте и препознаје њихове основне природне и друштвене одлике |
Ученик/ученица:
ГЕ.2.1.4. приказује понуђене географске податке: на немој карти, картографским изражајним средствима (бојама, линијама, простим геометријским знацима, симболичким знацима…), графиком, табелом и схемом
ГЕ.2.4.2. описује природне и друштвене одлике континената и наводи њихове географске регије
|
Ученик/ученица:
ГЕ.3.4.3. објашњава географске везе (просторне и каузалне, директне и индиректне) и законитости (опште и посебне) на ваневропским континентима и уме да издвоји географске регије |
6. |
Опште географске одлике Аустралије и Океаније | Ученик/ученица:
ГЕ.1.4.2. именује континенте и препознаје њихове основне природне и друштвене одлике |
Ученик/ученица:
ГЕ.2.1.4. приказује понуђене географске податке: на немој карти, картографским изражајним средствима (бојама, линијама, простим геометријским знацима, симболичким знацима…), графиком, табелом и схемом
ГЕ.2.4.2. описује природне и друштвене одлике континената и наводи њихове географске регије |
Ученик/ученица:
ГЕ.3.4.3. објашњава географске везе (просторне и каузалне, директне и индиректне) и законитости (опште и посебне) на ваневропским континентима и уме да издвоји географске регије |
7. |
Опште географске одлике Арктика | Ученик/ученица:
ГЕ.1.4.2. именује континенте и препознаје њихове основне природне и друштвене одлике |
Ученик/ученица:
ГЕ.2.1.4. приказује понуђене географске податке: на немој карти, картографским изражајним средствима (бојама, линијама, простим геометријским знацима, симболичким знацима…), графиком, табелом и схемом
ГЕ.2.4.2. описује природне и друштвене одлике континената и наводи њихове географске регије |
Ученик/ученица:
ГЕ.3.4.3. објашњава географске везе (просторне и каузалне, директне и индиректне) и законитости (опште и посебне) на ваневропским континентима и уме да издвоји географске регије |
8. |
Опште географске одлике Антарктика | Ученик/ученица:
ГЕ.1.4.2. именује континенте и препознаје њихове основне природне и друштвене одлике |
Ученик/ученица:
ГЕ.2.1.4. приказује понуђене географске податке: на немој карти, картографским изражајним средствима (бојама, линијама, простим геометријским знацима, симболичким знацима…), графиком, табелом и схемом
ГЕ.2.4.2. описује природне и друштвене одлике континената и наводи њихове географске регије |
Ученик/ученица:
ГЕ.3.4.3. објашњава географске везе (просторне и каузалне, директне и индиректне) и законитости (опште и посебне) на ваневропским континентима и уме да издвоји географске регије |
9. |
Свет као целина | Ученик/ученица:
ГЕ.1.4.2. именује континенте и препознаје њихове основне природне и друштвене одлике |
Ученик/ученица:
ГЕ.2.4.2. описује природне и друштвене одлике континената и наводи њихове географске регије
ГЕ.2.3.2. именује међународне организације у свету (EU, UNICEF, UN, UNESCO, FAO, Црвени крст) |
Ученик/ученица:
ГЕ.3.4.3. објашњава географске везе (просторне и каузалне, директне и индиректне) и законитости (опште и посебне) на ваневропским континентима и уме да издвоји географске регије |
OBRAZOVNI STANDARDI ZA PREDMET GEOGRAFIJA
Razred: SEDMI
Broj teme |
Naziv teme |
Osnovni nivo |
Srednji nivo |
Napredni nivo |
I
|
Uvod |
GE 1.4.1. zna predmet proučavanja,cilj i zadatke regionalne geografije vanevropskih kontinenata | GE 2.4.1. razlikuje i imenuje geografske discipline | GE 3.4.1. razume značaj geografije za opštu kulturu i obrazovanje |
II | AZIJA-OPŠTE GEOGRAFSKE ODLIKE
Jugozapadna Azija
Južna Azija
Jugoistočna Azija
Srednja Azija
Istočna Azija
|
GE 1.2.1. razlikuje vreme i klimu
GE 1.2.2. zna da navede osnovne prirodne zone GE 1.2.3. može da prepozna i imenuje okeane i veća mora na Zemlji GE 1.3.1. zna pojmove nataliteta, mortaliteta i prirodnog priraštaja GE 1.3.2. definiše pojam privrede i prepoznaje privredne delatnosti i privredne grane GE 1.4.1. zna poreklo imena Azija i zašto Azija pripada kontinentima „Starog sveta” GE 1.4.2. imenuje okeane koji zapljuskuju obale Azije GE 1.4.3. imenuje i na geografskoj karti Azije prepoznaje najkrupnije oblike razuđenosti azijskih obala (veća poluostrva, ostrva, mora, zalivi, moreuzi) GE 1.4.4. imenuje i na geografskoj karti prepoznaje velike azijske reke GE 1.4.5. zna koje ljudske rase žive u Aziji GE 1.4.6. imenuje velike religije koje su nastale na azijskom kontinentu
GE 1.4.1. na geografskoj karti prepoznaje osnovne oblike reljefa u jugozapadnoj Aziji (planine, nizije, visoravni) GE 1.4.2. uočava na geografskoj karti da je jugozapadna Azija međukontinentalni most koji povezuje jugoistočnu Evropu, severoistočnu Afriku i južnu Aziju GE 1.4.3. imenuje hidrografske objekte jugozapadne Azije i uočava njihov geografski razmeštaj na geografskoj karti GE 1.4.4. zna osnovne odlike stanovništva u jugozapadnoj Aziji
GE 1.4.1. prepoznaje na geografskoj karti osnovne oblike reljefa južne Azije GE 1.4.2. imenuje hidrografske objekte južne Azije GE 1.4.3. imenuje narode i religije u južnoj Aziji GE 1.4.4. može da navede najvažnija prirodna bogatstva južne Azije GE 1.4.5. zna osnovne odlike Indije
GE 1.4.1. prepoznaje na geografskoj karti Azije poluostrvski i ostrvski deo jugoistočne Azije i osnovne oblike reljefa GE 1.4.2. zna da se u ovoj regiji nalaze najveće ostrvske grupe na svetu (Malajsko-filipinski arhipelag) GE 1.4.3. zna osnovne odlike stanovništva jugoistočne Azije GE 1.4.4. može da navede najvažnija prirodna bogatstva jugoistočne Azije GE 1.4.5. zna da je poljoprivreda osnovna privredna delatnost većine država u jugoistočnoj Aziji
GE 1.4.1. prepoznaje na geografskoj karti osnovne oblike reljefa u srednjoj Aziji GE 1.4.2. imenuje hidrografske objekte srednje Azije i uočava njihov geografski razmeštaj na geografskoj karti GE 1.4.3. zna osnovne odlike stanovništva srednje Azije (prirodni priraštaj, strukture stanovništva, migracije) GE 1.4.4. može da navede najvažnija prirodna bogatstva srednje Azije
GE 1.4.1. prepoznaje na geografskoj karti osnovne oblike reljefa u istočnoj Aziji GE 1.4.2. imenuje hidrografske objekte istočne Azije i uočava njihov geografski razmeštaj na geografskoj karti GE 1.4.3. zna osnovne odlike stanovništva istočne Azije i razloge primene mera za smanjivanje prirodnog priraštaja stanovništva GE 1.4.4. može da navede najvažnija prirodna bogatstva istočne Azije GE 1.4.5. uočava na geografskoj karti položaj Kine u srednjoj i istočnoj Aziji GE 1.4.6. zna da je Kina po broju stanovnika vodeća država u svetu GE 1.4.7. uočava položaj Japana na Dalekom istoku, koji obuhvata četiri veća i oko tri hiljade manjih ostrva GE 1.4.8. na političkoj karti Azije imenuje države u istočnoj Aziji
|
GE 2.2.1. razlikuje venačne i gromadne planine i može da navede njihove odlike
GE 2.2.2. zna koji faktori uslovljavaju rasprostranjenost biljnog i životinjskog sveta na Zemlji GE 2.2.3. razlikuje rečnu mrežu,rečni sistem i rečni sliv GE 2.3.1. na opštegeografskoj i tematskoj karti moći će da pokaže oblasti na Zemlji u koji- ma su uslovi za život stanovništva najpovoljniji, a u kojima su nepovoljni GE 2.3.2. razlikuje privredne delatnosti i privredne grane GE 2.4.1. ume da na geografskoj karti sveta odredi geografski položaj Azije i njeno prostiranje GE 2.4.2. razlikuje poluostrva i ostrva i može da ih definiše GE 2.4.3. zna šta su moreuzi i kakav je njihov značaj GE 2.4.4. imenuje i na geografskoj karti Azije pronalazi najkrupnije oblike reljefa (venačne i gromadne planine, visoravni, prostrane nizije) GE 2.4.5. imenuje i na geografskoj karti pronalazi najviši vrh i visoravan,najveću niziju i pustinju u Aziji GE 2.4.6. ume da na geografskoj karti pokaže prostorni raspored stanovništva Azije
GE 2.4.1. ume da odredi i opiše geografski položaj i granice jugozapadne Azije na geografskoj karti Azije GE 2.4.2. razume značaj jugozapadne Azije u svetskom saobraćajnom sistemu (kopneni i pomorski saobraćaj GE 2.4.3. može da objasni geografske pojmove pustinja, stepa, makija i pokaže na geografskoj karti njihovu rasprostranjenost GE 2.4.4. može da navede najvažnija prirodna bogatstva jugozapadne Azije
GE 2.4.1. ume da na geografskoj karti Azije odredi i opiše geografski položaj i granice južne Azije GE 2.4.2. uočava kontraste makrooblika reljefa – planina na severu, nizija u dolinama reka i visoravni na jugu GE 2.4.3. zna da osnovne odlike klimi ove regije daje godišnja smena monsuna GE 2.4.4. može da navede prirodne faktore koji utiču na rasprostranjenost biljnog i životinjskog sveta GE 2.4.5. objašnjava geografske pojmove pustinja, stepa, savana, džungla i na geografskoj karti pokazuje njihovo prostiranje GE 2.4.6. zna osnovne odlike stanovništva južne Azije (visok prirodni priraštaj, mere populacione politike, nizak obrazovni nivo, siromaštvo, nezaposlenost, migracije iz sela u gradove i druge delove sveta…)
GE 2.4.1. ume da na geografskoj karti Azije odredi geografski položaj jugoistočne Azije,koja se nalazi između dva kontinenta i dva okeana GE 2.4.2. imenuje pojave karakteristične za „vatreni pojas Pacifika” (vulkani, zemljotresi, cunami talasi GE 2.4.3. navodi tipove klime u jugoistočnoj Aziji, njihove osnovne odlike i uticaj na razmeštaj stanovništva i naselja GE 2.4.4. razume da ova regija ima tropske odlike klime i biljnog i životinjskog sveta GE 2.4.5. može da objasni geografske pojmove: savana, tropska kišna šuma i da pokaže na karti Azije njihov prostiranje
GE 2.4.1. ume da na geografskoj karti Azije odredi geografski položaj srednje Azije i navede njene specifičnosti GE 2.4.2. navodi tipove klime u srednjoj Aziji, njihove osnovne odlike i uticaj na razmeštaj stanovništva i naselja GE 2.4.3. moći da objasni geografske pojmove pustinja, polupustinja, stepa i da ih pokaže na geografskoj karti Azije
GE 2.4.1. ume da na geografskoj karti Azije odredi i objasni povoljnost geografskog položaja istočne Azije na Pacifiku i prema kontinentalnoj srednjoj Aziji GE 2.4.2. može da navede tipove klime istočne Azije, njihove osnovne odlike i uticaj na hidrografiju, vegetaciju i razmeštaj stanovništva i naselja GE 2.4.3. može da objasni geografske pojmove pustinja, stepa, makija, listopadna, četinarska i tropska šuma i da odredi njihovo prostiranje na karti GE 2.4.4. shvata da na život i rad Japanaca utiču prirodne sile kao što su vulkani, zemljotresi i tajfuni GE 2.4.5. shvata da Japan spada u najgušće naseljene države sveta i da je stanovništvo skoncentrisano u rečnim dolinama, kotlinama i primorju
|
GE 3.2.1. zna da su vulkanizam i zemljotresi
posledica rada unutršnjih slia i može da objasni posledice njihove aktivnosti GE 3.2.2. imenuje osnovne tipove klime na Zemlji i opisuje njihove odlike GE 3.2.3. umeće da pokaže na geografskoj karti sveta zonalni raspored biljaka i životinja na Zemlji GE 3.2.4. moći će da objasni podelu jezera prema načinu postanka njihovih basena i značaj jezera GE 3.3.1. razume pojam migracije i navodi uzroke i posledice migracija u svetu GE 3.3.2. objašnjava uticaj prirodnih i društvenih faktora na razvoj i razmeštaj privrede i privrednih delatnosti GE 3.4.1. razume zašto je Azija najviši kontinent na svetu GE 3.4.2. razlikuje klimatske tipove prema njihovim osnovnim odlikama GE 3.4.3. navodi uticaj pojedinih tipova klime na život i rad ljudi i gustinu naseljenosti u pojedinim regijama Azije GE 3.4.4. zna horizontalnu i vertikalnu rasprostranjenost biljnih i životinjskih vrsta azijskog kontinenta i njihov značaj (arktička pustinja, tundra, stepa, četinarska i listopadna šuma, makija, tropska kišna šuma (džungla)) GE 3.4.5. imenuje i na geografskoj karti prepoznaje velike azijske reke,njihove slivove, plovne sisteme i jezera i može da objasni njihov značaj GE 3.4.6. može da objasni prirodno i mehaničko kretanje stanovništva Azije, uzroke i posledice visokog prirodnog priraštaja i migracija stanovništva GE 3.4.7. objašnjava zašto je nizak stepen obrazovanja stanovništva u Aziji GE 3.4.8. zna osnovna prirodna bogatstva Azije i njihov značaj za razvoj privrede GE 3.4.9. ume da na geografskoj karti Azije prepozna, ograniči i navede osnovne odlike svake pojedinačne regije Azije i odnose između regija i država GE 3.4.10. ume da analizira tabele i dijagrame
GE 3.4.1. može da navede tipove klime u jugozapadnoj Aziji, njihove osnovne odlike i uticaj na razmeštaj stanovništva i naselja GE 3.4.2. obrazlaže uticaj geografskog položaja i reljefa na dominantnost suve suptropske klime i njenog uticaja na pojavu suvih rečnih korita i siromaštvo biljnim i životinjskim svetom GE 3.4.3. objašnjava zašto je jugozapadna Azija zbog bogatstva naftom od posebnog značaja za čitav svet GE 3.4.4. ume da koristi različite izvore informacija (Udžbenik, Priručnik, naučnopopularna literatura, enciklopedije, časopisi, video-zapis, internet…) i određuje njihov značaj u geografskim saznanjima GE 3.4.5. može da navede najvažnija prirodna bogatstva jugozapadne Azije i objasni njihov značaj za privredni razvoj pojedinačnih država
GE 3.4.1. razume i objašnjava geografski pojam Indijski podkontinent GE 3.4.2. uočava geografski razmeštaj hidrografskih objekata i osobenosti rečne mreže južne Azije GE 3.4.3. može da navede osnovne odlike tipova klime u južnoj Aziji i njihov uticaj na razmeštaj stanovništva i naselja GE 3.4.4. objašnjava značaj prirodnih bogatstava južne Azije za privredni razvoj pojedinačnih država
GE 3.4.1. shvata kako je položaj regije uticao na mešanje rasa, naroda i kultura više nego u drugim delovima Azije GE 3.4.2. objašnjava značaj prirodnih bogatstava jugoistočne Azije za privredni razvoj pojedinačnih država GE 3.4.3. uočava da se Indonezija prostire sa obe strane ekvatora, da ima ekvatorsku i vlažnu tropsko-monsunsku klimu i da se nalazi na putu tropskih ciklona – tajfuna GE 3.4.4. razume da je Indonezija država u razvoju sa značajnim prirodnim bogatstvima GE 3.4.5. ume da povezuje geografska znanja sa znanjima iz drugih nastavnih predmeta
GE 3.4.1. razume zašto je srednja Azija sušna i retko naseljena GE 3.4.2. objašnjava značaj prirodnih bogatstava srednje Azije za privredni razvoj pojedinačnih država GE 3.4.3. zna specifičnosti država srednje Azije GE 3.4.4. poznaje i uvažava različitosti naroda i kultura srednje Azije i značaj očuvanja kulturne baštine GE 3.4.5. ume da povezuje geografska znanja sa znanjima iz drugih nastavnih predmeta
GE 3.4.1. objašnjava značaj prirodnih bogatstava istočne Azije za privredni razvoj pojedinačnih država GE 3.4.2. razume da Kina pored poljoprivrede razvija industriju i saobraćaj, što utiče na stepen njene privredne razvijenosti GE 3.4.3. zna da je Japan prirodno siromašna država, ali da je zahvaljujući visokoj tehnologiji, produktivnosti i stručnoj radnoj snazi postao najrazvijenija država Azije i druga ekonomska sila na svetu, posle SAD GE 3.4.4. zna specifičnosti država istočne Azije GE 3.4.5. ume da koristi različite izvore informacija (Udžbenik, Priručnik, naučnopopularna literatura, enciklopedije, časopisi, video-zapis, internet…) i odredi njihov značaj u geografskim saznanjima GE 3.4.6. ume da povezuje geografska znanja sa znanjima iz drugih nastavnih predmeta |
III | AFRIKA- OPŠTE GEOGRAFSKE ODLIKE
Severna Afrika
Istočna Afrika
Zapadna Afrika
Južna Afrika |
GE 1.2.1. razlikuje vreme i klimu
GE 1.2.2. zna da navede osnovne prirodne zone GE 1.2.3. može da prepozna i imenuje okeane i veća mora na Zemlji GE 1.3.1. zna pojmove nataliteta, mortaliteta i prirodnog priraštaja GE 1.3.2. definiše pojam privrede i prepoznaje privredne delatnosti i privredne grane GE 1.4.1. zna poreklo imena Afrika i zašto ona pripada kontinentima Starog sveta GE 1.4.2. imenuje okeane koji zapljuskuju obale Afrike GE 1.4.3. imenuje i na geografskoj karti Afrike prepoznaje najkrupnije oblike razuđenosti obala (najveće poluostrvo, ostrvo, more, zaliv) GE 1.4.4. prepoznaje i imenuje najvažnije moreuze, koji omogućavaju povezivanje Afrike sa ostalim delovima sveta GE 1.4.5. na geografskoj karti Afrike uočava i imenuje najkrupnije oblike reljefa (venačne i gromadne planine, vulkanske planine, visoravni, prostrane nizije) GE 1.4.6. zna ljudske rase koje žive u Africi GE 1.4.7. na političkoj karti Afrike pokazati države i njihove glavne gradove
GE 1.4.1. na geografskoj karti severne Afrike prepoznaje osnovne oblike reljefa (Atlas, visoravni, sredozemno primorje, dolina Nila) GE 1.4.2. na geografskoj karti imenuje hidrografske objekte severne Afrike GE 1.4.3. može da navede tipove klime u severnoj Africi GE 1.4.4. zna osnovne odlike stanovništva severne Afrike (gustinu naseljenosti, razmeštaj stanovništva, prirodni priraštaj, obrazovni nivo) GE 1.4.5. može da navede najvažnija prirodna bogatstva severne Afrike
GE 1.4.1. na geografskoj karti prepoznaje osnovne oblike reljefa istočne Afrike, tzv. „visoke Afrike” (Etiopsko-Somalijska visoravan, Jezerska visoravan, Kilimandžaro, Kenija, Veliki istočnoafrički rov) GE 1.4.2. imenuje hidrografske objekte istočne Afrike GE 1.4.3. zna osnovne odlike stanovništva regije (gustinu naseljenosti, razmeštaj, prirodni priraštaj, obrazovni nivo, način života) GE 1.4.4. može da navede najvažnija prirodna bogatstva istočne Afrike
GE 1.4.1. navodi i na geografskoj karti pronalazi manje celine zapadne Afrike: Gvinejska regija, Sahel, basen Konga, Centralna Afrika GE 1.4.2. imenuje i na geografskoj karti prepoznaje glavne oblike reljefa zapadne Afrike (planine, visoravni, kotline) GE 1.4.3. imenuje hidrografske objekte zapadne Afrike GE 1.4.4. zna osnovne odlike stanovništva zapadne Afrike (prirodni priraštaj, osnovne strukture stanovništva, obrazovni nivo, migracije GE 1.4.5. navodi najvažnija prirodna bogatstva zapadne Afrike
GE 1.4.1. na geografskoj karti prepoznaje osnovne oblike reljefa u južnoj Africi (planine, visoravni, nizije GE 1.4.2. imenuje hidrografske objekte južne Afrike i uočava njihov geografski razmeštaj na geografskoj karti GE 1.4.3.zna osnovne odlike stanovništva južne Afrike (gustinu naseljenosti, prirodni priraštaj, osnovne strukture, obrazovni nivo, migracije) GE 1.4.4. navodi najvažnija prirodna bogatstva južne Afrike
|
GE 2.2.1. razlikuje venačne i gromadne planine i može da navede njihove odlike
GE 2.2.2. zna koji faktori uslovljavaju rasprostranjenost biljnog i životinjskog sveta na Zemlji GE 2.2.3. razlikuje rečnu mrežu,rečni sistem i rečni sliv GE 2.3.1. na opštegeografskoj i tematskoj karti moći će da pokaže oblasti na Zemlji u koji- ma su uslovi za život stanovništva najpovoljniji, a u kojima su nepovoljni GE 2.3.2. razlikuje privredne delatnosti i privredne grane GE 2.4.1. ume da na geografskoj karti sveta odredi prostiranje, geografski položaj i granice Afrike GE 2.4.2. razume zašto je geografski položaj Afrike povoljan GE 2.4.3. imenuje i na geografskoj karti pronalazi najviši vrh i visoravni u Africi,najveću niziju i pustinju u Africi GE 2.4.4. zna faktore koji su uticali na horizontalnu i vertikalnu rasprostranjenost biljnih i životinjskih vrsta na afričkom kontinentu i značaj biljnog i životinjskog sveta (makija, polupustinja, pustinja, stepa, savana, tropska kišna šuma – prašuma) GE 2.4.5. na geografskoj karti imenuje i pronalazi velike afričke reke, njihove slivove, plovne sisteme i jezera i može da objasni njihov značaj
GE 2.4.1. ume da na geografskoj karti Afrike odredi geografski položaj severne Afrike (mediteranska, atlantska i orijentalna regija) GE 2.4.2. uočava specifičnosti i geografski razmeštaj hidrografskih objekata severne Afrike (Nil, uadi, šotovi) GE 2.4.3. može da objasni geografske pojmove pustinja, stepa, sredozemna šuma, makija i ume da ih pokaže na geografskoj karti GE 2.4.4. razlikuje narode (autohtoni – Hamiti i doseljeni- semiti) i religije (islam, hrišćanstvo, izvorne religije) u severnoj Africi
GE 2.4.1. ume da na geografskoj karti Afrike odredi i opiše geografski položaj istočne Afrike GE 2.4.2. uočava specifičnosti i geografski razmeštaj hidrografskih objekata istočne Afrike (reke, jezera) GE 2.4.3. razlikuje tipove klime u istočnoj Africi, zna njihove osnovne odlike i uticaj na razmeštaj stanovništva i naselja GE 2.4.4. objašnjava geografske pojmove tropska kišna šuma, savana, sredozemna šuma, listopadna šuma, pašnjaci, ume da ih pokaže na geografskoj karti
GE 2.4.1. ume da na geografskoj karti Afrike odredi i opiše specifičnosti geografskog položaja zapadne Afrike GE 2.4.2. uočava specifičnosti i geografski razmeštaj hidrografskih objekata zapadne Afrike GE 2.4.3. može da navede tipove klime, njihove osnovne odlike i uticaj na raspored biljnog i životinjskog sveta i gustinu naseljenosti u zapadnoj Africi GE 2.4.4. objašnjava geografske pojmove pustinja, stepa, savana, tropska kišna šuma i zna njihovu rasprostranjenost na području zapadne Afrike
GE 2.4.1. ume da na geografskoj karti Afrike odredi i opiše geografski položaj južne Afrike (prostor južno od ekvatorskih šuma, koji doseže do najjužnijih delova kontinenta GE 2.4.2. može da navede zonalni raspored tipova klime u južnoj Africi (ekvatorska, vlažna tropska, suptropska, polupustinjska, pustinjska, sredozemna), njihove osnovne odlike i uticaj na raspored biljnog i životinjskog sveta i razmeštaj stanovništva i naselja GE 2.4.3. može da objasni geografske pojmove tropska kišna šuma, savana, stepa, pustinja, sredozemna šuma, makija i pokaže njihovu rasprostranjenost GE 2.4.4. razlikuje autohtono stanovništvo južne Afrike (Bušmani, Hotentoti, Bantu crnci, Malgašani) i doseljenike (Portugalci, Buri, Englezi, azijski narodi) |
GE 3.2.1. zna da su vulkanizam i zemljotresi
posledica rada unutrašnjih slia i može da objasni posledice njihove aktivnosti GE 3.2.2. imenuje osnovne tipove klime na Zemlji i opisuje njihove odlike GE 3.2.3. umeće da pokaže na geografskoj karti sveta zonalni raspored biljaka i životinja na Zemlji GE 3.2.4. moći će da objasni podelu jezera prema načinu postanka njihovih basena i značaj jezera GE 3.3.1. razume pojam migracije i navodi uzroke i posledice migracija u svetu GE 3.3.2. objašnjava uticaj prirodnih i društvenih faktora na razvoj i razmeštaj privrede i privrednih delatnosti GE 3.4.1. razume značaj Sueckog kanala i Gibraltarskog moreuza za pomorski saobraćaj GE 3.4.2. shvata zašto je otkrivanje i geografsko istraživanje Afrike trajalo vekovima GE 3.4.3. zna način postanka oblika reljefa, odlike i prostiranje GE 3.4.4. razlikuje klimatske tipove prema njihovim osnovnim odlikama i zna faktore koji su uticali na zonalni raspored klimata GE 3.4.5. navodi uticaj pojedinih tipova klime na život i rad ljudi u Africi GE 3.4.6. može da objasni prirodno i mehaničko kretanje stanovništva Afrike, uzroke i posledice GE 3.4.7. opisuje povezanost i odnose regija i država Afrike
GE 3.4.1. objašnjava značaj prirodnih bogatstava severne Afrike za privredni razvoj pojedinačnih država GE 3.4.2.imenuje države severne Afrike i zna njihove osnovne odlike i specifičnosti, a posebno specifičnosti Egipta GE 3.4.3. koristi znanje iz istorije i vezuje nastanak egipatske kulture duž doline Nila oko 5000 godina pre nove ere GE 3.4.4. moći da navede prirodne i društveno- ekonomske odlike Egipta GE 3.4.5. poznaje i uvažava različitosti naroda i kultura severne Afrike i značaj očuvanja kulturne baštine
GE 3.4.1. razume da je raznovrsnost klime i vegetacije uslovljena nadmorskom visinom, blizinom mora i položajem regije GE 3.4.2. zna države istočne Afrike, njihove odlike i specifičnosti GE 3.4.3. poznaje i uvažavati različitosti naroda i kultura istočne Afrike i značaj očuvanja kulturne baštine GE 3.4.4. ume da povezuje geografska znanja sa znanjima iz drugih nastavnih predmeta GE 3.4.5. ume da, samostalno, u paru ili u grupi, prikuplja, obrađuje, analizira i prezentuje geografske informacije
GE 3.4.1.objašnjava značaj prirodnih bogatstava zapadne Afrike za privredni razvoj pojedinačnih država GE 3.4.2. ističe kongoansku provinciju Šaba po značajnim rezervama minerala i ruda GE 3.4.3. zna države zapadne Afrike, njihove odlike i specifičnosti GE 3.4.4. ume da povezuje geografska znanja sa znanjima iz drugih nastavnih predmeta
GE 3.4.1. zna da je na ovim prostorima kolonijalizam uslovio najdrastičnije oblike rasne segregacije, koja je još prisutna, mada je zvanično ukinuta GE 3.4.2. objašnjava značaj prirodnih bogatstava južne Afrike za privredni razvoj pojedinačnih država GE 3.4.3. zna države južne Afrike i njihove odlike i specifičnosti, a posebno geografske odlike i specifičnosti Južnoafričke Republike GE 3.4.4. poznaje i uvažava različitosti naroda i kultura južne Afrike i značaj očuvanja kulturne baštine GE 3.4.5. ume da koristi različite izvore informacija (Udžbenik, Priručnik, naučnopopularna literatura, enciklopedije, časopisi, video-zapis, internet…) i određuje njihov značaj u geografskim saznanjima
|
IV | SEVERNA AMERIKA–OPŠTE GEOGRAFSKE ODLIKE | GE 1.2.1. razlikuje vreme i klimu
GE 1.2.2. zna da navede osnovne prirodne zone GE 1.2.3. može da prepozna i imenuje okeane i veća mora na Zemlji GE 1.3.1. zna pojmove nataliteta, mortaliteta i prirodnog priraštaja GE 1.3.2. definiše pojam privrede i prepoznaje privredne delatnosti i privredne grane
GE 1.4.1. zna poreklo imena Amerika GE 1.4.2. na geografskoj karti sveta određuje granice Severne Amerike i imenuje okeane koji zapljuskuju njene obale GE 1.4.3.imenuje i na geografskoj karti Severne Amerike prepoznaje najkrupnije oblike razuđenosti (veća poluostrva, ostrva, mora, zalivi, moreuzi) GE 1.4.4. imenuje i na geografskoj karti Severne Amerike uočava najkrupnije oblike reljefa (venačne i gromadne planine, visoravni, prostrane nizije GE 1.4.5. imenuje i na geografskoj karti Severne Amerike pronalazi najviši vrh,najveću visoravan i niziju GE 1.4.6. imenuje pustinje u Severnoj Americi i pronalazi ih na geografskoj karti GE 1.4.7. prepoznaje na geografskoj karti velike reke u Severnoj Americi, plovne sisteme i jezera GE 1.4.8. zna osnovna prirodna bogatstva Severne Amerike |
GE 2.2.1. razlikuje venačne i gromadne planine i može da navede njihove odlike
GE 2.2.2. zna koji faktori uslovljavaju rasprostranjenost biljnog i životinjskog sveta na Zemlji GE 2.2.3. razlikuje rečnu mrežu,rečni sistem i rečni sliv GE 2.3.1. na opštegeografskoj i tematskoj karti moći će da pokaže oblasti na Zemlji u koji- ma su uslovi za život stanovništva najpovoljniji, a u kojima su nepovoljni GE 2.3.2. razlikuje privredne delatnosti i privredne grane
GE 2.4.1. zna podelu Amerike prema položaju i odlikama njenih velikih celina i prema narodima koji su je naselili (Severna, Srednja, Južna, Angloamerika, Latinska Amerika) GE 2.4.2. ume da na geografskoj karti sveta odredi geografski položaj i prostiranje Severne Amerike GE 2.4.3. prepoznaje na geografskoj karti velike reke u Severnoj Americi, plovne sisteme i jezera i može da objasni njihov značaj GE 2.4.4. zna da su Indijanci i Inuiti autohtono stanovništvo Severne Amerike, a da je evropsko, azijsko i afričko stanovništvo doseljeno nakon otkrića i u vreme kolonijalnih osvajanja američkog kontinenta GE 2.4.5. ume da na geografskoj karti pokaže prostorni raspored stanovništva Severne Amerike i da navede osnovne demografske podatke GE 2.4.6. ume da na geografskoj karti Severne Amerike prepozna i izdvoji regionalne celine (zapadna regija visokih planina, centralna nizija, regija starih gromadnih planina na istoku i Kanadski štit oko Hadsonovog zaliva) |
GE 3.2.1. zna da su vulkanizam i zemljotresi
posledica rada unutršnjih slia i može da objasni posledice njihove aktivnosti GE 3.2.2. imenuje osnovne tipove klime na Zemlji i opisuje njihove odlike GE 3.2.3. umeće da pokaže na geografskoj karti sveta zonalni raspored biljaka i životinja na Zemlji GE 3.2.4. moći će da objasni podelu jezera prema načinu postanka njihovih basena i značaj jezera GE 3.3.1. razume pojam migracije i navodi uzroke i posledice migracija u svetu GE 3.3.2. objašnjava uticaj prirodnih i društvenih faktora na razvoj i razmeštaj privrede i privrednih delatnosti
GE 3.4.1. može da uporedi veličinu teritorije, broj stanovnika i prosečnu gustinu naseljenosti Severne Amerike i drugih kontinenata GE 3.4.2. pomoću karte sveta zaključuje da je geografski položaj Severne Amerike povoljniji od geografskog položaja Južne Amerike GE 3.4.3. navodi uticaj pojedinih tipova klime na život i rad ljudi u Severnoj Americi GE 3.4.4. zna horizontalnu i vertikalnu rasprostranjenost biljnih i životinjskih vrsta S.Amerike i njihov značaj GE 3.4.5. razume visok stepen urbanizacije i nastanak konurbacija i megalopolisa u Severnoj Americi GE 3.4.6. zna prirodna bogatstva S. Amerike i njihov značaj za razvoj privrede GE 3.4.7. moći da navede geografske odlike svake pojedinačne regij S. Amerike GE 3.4.8. razume zašto su SAD najveća ekonomska i vojnopolitička sila na svetu |
V | SREDNJA AMERIKA | GE 1.4.1. imenuje i na geografskoj karti prepoznati najkrupnije oblike razuđenosti obala Srednje Amerike (veća poluostrva, ostrva, mora, zalivi,moreuzi)
GE 1.4.2. imenuje i na geografskoj karti uočava najkrupnije oblike reljefa Srednje Amerike (venačne i vulkanske planine, visoravni, nizije) GE 1.4.3.pokazuje na geografskoj karti reke i jezera Srednje Amerike GE 1.4.4. zna koje ljudske rase žive u Srednjoj Americi i njihov prostorni razmeštaj GE 1.4.5. zna osnovna prirodna bogatstva Srednje Amerike GE 1.4.6. zna poljoprivredne proizvode po kojima su poznate države Sr. Amerike |
GE 2.4.1. ume da na geografskoj karti sveta odredi geografski položaj, vodene i kopnene granice Srednje Amerike i njeno prostiranje
GE 2.4.2. uočava na geografskoj karti sveta kopnenu i ostrvsku Srednju Ameriku i teritorijalnu povezanost Severne, Srednje i Južne Amerike GE 2.4.3. objašnjava značaj reka i jezera Srednje Amerike GE 2.4.4. može da navede osnovne geografske odlike kopnene i ostrvske regije GE 2.4.5. zna osnovne geografske podatke, prirodne i društvenoekonomske odlike i specifičnosti Meksika, najveće države Srednje Amerike |
GE 3.4.1. razume zašto je geografski položaj Srednje Amerike postao veoma povoljan nakon puštanja u saobraćaj Panamskog kanala
GE 3.4.2. povezuje vertikalnu zonalnost tipova klime i vegetacije sa oblicima reljefa i porastom nad visine GE 3.4.3. navodi uticaj tipova klime na život i aktivnosti stanovništva Srednje Amerike GE 3.4.4. koristi stečeno znanje iz istorije za prepoznavanje starih civilizacija i kultura (Tolteci, Asteci, Maje) koje su nastale i razvijale se na prostoru Srednje Amerike GE 3.4.5. može da objasni prirodno i mehaničko kretanje i probleme stanovništva Sred Amerike i da navede uzroke i posledice GE 3.4.6. objašnjava značaj prirodnih bogatstava za privredni razvoj država Srednje Amerike |
VI | JUŽNA AMERIKA | GE 1.4.1. zna poreklo imena kontinenta (Latinska Amerika, Južna Amerika)
GE 1.4.2. na karti sveta pokazuje vodene i kopnene granice J.Amerike i imenovati okeane koji zapljuskuju obale J. Amerike GE 1.4.3. imenuje i na karti J. Amerike prepoznaje najkrupnije oblike razuđenosti južnoameričkih obala (veća poluostrva, ostrva, mora, zalivi,moreuzi) GE 1.4.4. imenuje i na karti J. Amerike uočava najkrupnije oblike reljefa (venačne, gromadne i vulkanske planine, visoravni, prostrane nizije) GE 1.4.5. imenuje i na karti pokazuje najviši vrh,najveću niziju i pustinju J.Amerike GE 1.4.6. zna osnovna prirodna bogatstva Južne Amerike |
GE 2.4.1. ume da na geografskoj karti sveta odredi geografski položaj i prostiranje Južne Amerike
GE 2.4.2. vrednuje značaj šuma i voda Amazonije GE 2.4.3. prepoznaje na geografskoj karti velike južnoameričke reke, slivove, plovne sisteme i jezera GE 2.4.4. prepoznaje životinje koje žive samo u Južnoj Americi i može da navede ugrožene i skoro istrebljene vrste GE 2.4.5. zna osnovnefizičke,demografske i privredne odlike Brazila i Argentine GE 2.4.6. zna da je Brazil najveći svetski proizvođač kafe, a Argentina mesa |
GE 3.4.1. razume zašto je geografski položaj Južne Amerike manje povoljan
GE 3.4.2. razlikuje klimatske tipove prema njihovim osnovnim odlikama GE 3.4.3. navodi uticaj pojedinih tipova klime na život i rad ljudi J. Amerike GE 3.4.4. zna horizontalnu i vertikalnu rasprostranjenost biljnih i životinjskih vrsta J. Amerike i njihov značaj (pustinja, tundra, stepa, savana, četinarska i listopadna šuma, tropske kišne šume – salvasi) GE 3.4.5. razlikuje autohtono i doseljeno stanovništvo i uočava rasnu izmešanost stanovništva u J. Americi GE 3.4.6. zna prirodna bogatstva J. Amerike i njihov značaj za razvoj privrede GE 3.4.7. razume zašto su Brazil i Argentina dve najrazvijenije države J.Amerike |
VII | AUSTRALIJA I OKEANIJA-OPŠTE GEOGRAFSKE ODLIKE | GE 1.2.1. razlikuje vreme i klimu
GE 1.2.2. zna da navede osnovne prirodne zone GE 1.2.3. može da prepozna i imenuje okeane i veća mora na Zemlji GE 1.3.1. zna pojmove nataliteta, mortaliteta i prirodnog priraštaja GE 1.3.2. definiše pojam privrede i prepoznaje privredne delatnosti i privredne grane GE 1.4.1. zna poreklo imena Australija GE 1.4.2. imenuje okeane koji zapljuskuju obale Australije GE 1.4.3. imenuje i na geografskoj karti prepoznaje najkrupnije oblike razuđenosti obala (veća poluostrva, ostrva, mora, zalivi, moreuzi) GE 1.4.4. imenuje i na geografskoj karti Australije uočiti najkrupnije oblike reljefa (gromadne planine, visoravni, nizije) GE 1.4.5. na geografskoj karti prepoznaje veće australijske reke GE 1.4.6. imenuje najviši vrh Australije i može da ga pronađe na geografskoj karti GE 1.4.7. zna osnovna prirodna bogatstva Australije
|
GE 2.2.1. razlikuje venačne i gromadne planine i može da navede njihove odlike
GE 2.2.2. zna koji faktori uslovljavaju rasprostranjenost biljnog i životinjskog sveta na Zemlji GE 2.2.3. razlikuje rečnu mrežu,rečni sistem i rečni sliv GE 2.3.1. na opštegeografskoj i tematskoj karti moći će da pokaže oblasti na Zemlji u kojima su uslovi za život stanovništva najpovoljniji, a u kojima su nepovoljni GE 2.3.2. razlikuje privredne delatnosti i privredne grane GE 2.4.1. ume da na geografskoj karti sveta odredi geografski položaj Australije i njeno prostiranje GE 2.4.2. prepoznaje biljke i životinje koje žive samo u Australiji (endemske vrste) i može da navede ugrožene i skoro istrebljene vrste GE 2.4.3. zna da Australija ima intenzivnu poljoprivrednu proizvodnju, da je druga u svetu po broju ovaca, prva po izvozu vune i u samom svetskom vrhu po proizvodnji pšenice, šećerne trske i pamuka GE 2.4.4. imenuje i prepoznaje ostrvske grupe Okeanije i zna njihove osnovne odlike GE 2.4.5. zna prirodne i društvenoekonomske odlike i specifičnosti Novog Zelanda |
GE 3.2.1. zna da su vulkanizam i zemljotresi
posledica rada unutršnjih slia i može da objasni posledice njihove aktivnosti GE 3.2.2. imenuje osnovne tipove klime na Zemlji i opisuje njihove odlike GE 3.2.3. umeće da pokaže na geografskoj karti sveta zonalni raspored biljaka i životinja na Zemlji GE 3.2.4. moći će da objasni podelu jezera prema načinu postanka njihovih basena i značaj jezera GE 3.3.1. razume pojam migracije i navodi uzroke i posledice migracija u svetu GE 3.3.2. objašnjava uticaj prirodnih i društvenih faktora na razvoj i razmeštaj privrede i privrednih delatnosti GE 3.4.1. razume zašto je geografski položaj Australije manje povoljan GE 3.4.2. razlikuje klimatsketipove prema njihovim osnovnim odlikama GE 3.4.3. navodi uticaj pojedinih tipova klime na život i privredne aktivnosti ljudi Australije GE 3.4.4. zna horizontalnu i vertikalnu rasprostranjenost biljnih i životinjskih vrsta Australije i njihov značaj (pustinja, stepa, savana, skrab, buš, tropska kišna šuma) GE 3.4.5. na geografskoj karti prepoznaje veće australijske reke, suva rečna korita s povremenim oticanjem i jezera, i može da objasni njihov značaj GE 3.4.6. ume da na karti pokaže prostorni raspored stanovništva Australije, objasni prirodno i mehaničko kretanje stanovništva i navede uzroke i posledice GE 3.4.7. razume značaj prirodnih bogatstava Australije za razvoj njene privrede |
VIII
IX |
POLARNE OBLASTI-ARKTIK I ANTARKTIK | GE 1.2.1. razlikuje vreme i klimu
GE 1.2.2. zna da navede osnovne prirodne zone GE 1.2.3. može da prepozna i imenuje okeane i veća mora na Zemlji GE 1.4.1. zna poreklo imena Arktik i Antarktik GE 1.4.2. zna da je na Severni pol prva stigla ekspedicija kojuje predvodio američki istraživač Robert Piri, 1909. godine, a na Južni pol norveška ekspedicija koju je predvodio istraživač Roald Amundsen, 1911. godine GE 1.4.3. zna da Arktik nije kontinent,a da središnji deo Antarktika zauzima kontinent koji se naziva Antarktida GE 1.4.4. zna da u oblasti Arktika, u uslovima stalnog snega i leda, žive Eskimi,a da na Antarktiku nema stalnih naselja i da on ne pripada nijednoj državi GE 1.4.5. zna da se na Severnom polu ne nalazi stalna istraživačka stanica,a da na Južnom polu postoji stalne istraživačke stanice |
GE 2.2.2. zna koji faktori uslovljavaju rasprostranjenost biljnog i životinjskog sveta na Zemlji
GE 2.3.1. na opštegeografskoj i tematskoj karti moći će da pokaže oblasti na Zemlji u kojima su uslovi za život stanovništva najpovoljniji, a u kojima su nepovoljni
GE 2.4.1. razume zašto su Severni i Južni pol otkriveni tek početkom 20. veka GE 2.4.2. ume da na geografskoj karti sveta odredi geografski položaj Arktika i Antarktika, njihovo prostiranje i granice GE 2.4.3. prepoznaje na fotografijama i filmu karakterističan biljni i životinjski svet Arktika i Antarktika GE 2.4.4. može da navede ugrožene i skoro istrebljene životinjske vrste na Arktiku i Antarktiku
|
GE 3.2.2. imenuje osnovne tipove klime na Zemlji i opisuje njihove odlike
GE 3.2.3. umeće da pokaže na geografskoj karti sveta zonalni raspored biljaka i životinja na Zemlji
GE 3.4.1. na geografskoj karti sveta uočava da Arktik zahvata najveći deo Severnog ledenog okeana i deset susednih mora, a da preostali deo čini kopno Grenlanda, severni delovi Evroazije, Severne Amerike i sva ruska ostrva u Severnom ledenom okeanu GE 3.4.2. shvata da na Antarktidi ima rudnih bogatstava (kameni ugalj, rude crnih metala, rude obojenih metala) i da njihova eksploatacija nije moguća,a da se u ledu Antarktide nalaze velike rezerve pitke vode GE 3.4.3. razume probleme arktičkog stanovništva GE 3.4.4. ume da analizira fotografije, skice, tabele i dijagrame |
X | SVET KAO CELINA | GE 1.4.1. zna da objasni pojam ekumena
GE 1.4.2. ume da na geografskoj karti sveta pokaže razvijene i nerazvijene kontinente i države |
GE 2.4.1. shvata ulogu tehničkih dostignuća 20. veka u povezivanju sveta u jedinstven globalni sistem (radio-aparati, televizori, telefoni, računari)
GE 2.4.2. zna da navede neke organe i organizacije UN |
GE 3.4.1. razume međuzavisnost nacionalnih privreda
GE 3.4.2. objašnjava pojam globalizacije i zna šta je odlikuje GE 3.4.3. zna ko su nosioci globalizacije i kakvu korist imaju od stvaranja zajedničkog svetskog tržišta GE 3.4.4. razume ulogu UN u rešavanju svih spornih pitanja u svetu i u očuvanju mira GE 3.4.5. ume da analizira fotografije, skice, tabele i dijagrame |
Leave a Reply